پيشنهاد فروش خودرو ميتسوبيشي ASX 2015

پيشنهاد فروش خودرو  ميتسوبيشي ASX 2015

ميتسوبيشي ASX در سال ۲۰۰۷، در نمايشگاه بين‌المللي خودروي آلمان، به عنوان يك ميتسوبيشي Concept-cX به نمايش گذاشته شد و بسياري از ايده‌هاي كلي درباره جزئيات طراحي اين خودرو نيز در ساخت آن به كار گرفته شده بود. اگرچه ميتسوبيشي هميشه به شكل خودرويي SUV عرضه مي‌شد، اين اولين بار است كه كمپاني سازنده آن خودرويي توليد كرده است كه مي‌تواند با ابعاد كوچك و فرم هاچ‌بكي كه دارد در رده كراس اورها قرار بگيرد.

 

 

مقدمه ميتسوبيشي ASX 2015

ساخت مدل ASX تصميم ساده‌اي براي ميتسوبيشي بود. جمع‌وجور بودن SUV اصلي‌ترين مزيت اين خودرو است و ميتسوبيشي ميراث مقبولي از خودروهاي كراس‌اور از خود به جاي گذاشته است. بنابراين شركت اين اشتباه را نخواهد كرد كه روي چنين خودرويي سرمايه‌گذاري كند. اما ساخت ASX نتيجه يك تصميم مشخص در زمينه كسب‌وكار نبود. احتمال اين‌كه اين خودروي ديفرانسيل جلو با موتور ديزلي ۱٫۸ ليتري پرطرفدارترين خودرو در انگلستان شود دور از انتظار نيست، اگرچه خودروي چهارچرخ متحرك با موتور بنزيني ۱٫۶ ليتري نيز ارائه شده است. ASX در تيپ‌هاي ۲، ۳ و ۴ موجود است و هيچ‌كس نمي‌تواند حدس بزند كه چه اتفاقي براي تيپ ۱ آن افتاده است. موتور تيپ ۱ ديزلي است و اين موتور تنها در تيپ‌هاي ۳ و ۴ اين مدل استفاده شده است.

اين اولين بار نيست كه ميتسوبيشي فنّاوري كاملاً جديدي را براي بازار خودروها به ارمغان آورده است. موتر ديزلي ۱٫۸ ليتري ميتسوبيشي كه مورد آزمايش قرار گرفته است، اولين موتور توربو ديزل خارج از دنياي خودروهاي تجاري است كه داراي زمان‌بندي متغير سوپاپ‌ها است. نقطه مشترك در موتورهاي بنزيني جديد زمان‌بندي متغير سوپاپ‌ها است كه با به كارگيري اقتصاد و استفاده از واحدهاي كوچك‌تر بر اساس طراحي ميتسوبيشي، عملكرد موتور ۲٫۵ ليتري را به موتورهاي جديد مي‌دهد. چه فنّاوري جديد ادعاهاي ميتسوبيشي را به ثمر برساند، چه اين خودرو را در مجموعه‌اي شايسته رقابت تنگاتنگ در بازار رقابتي خودروهاي شاسي‌بلند قرار دهد، هر دو همان چيزي است كه ما در اينجا به دنبالش هستيم.

 

 

طراحي ميتسوبيشي ASX 2015

نگاهي اجمالي به نماي بيروني ميتسوبيشي ASX گوياي آن است كه شركت ميتسوبيشي در اين مدل نيز زبان طراحي قابل پيش‌بيني خود را به كار گرفته است. ارتفاع جلوپنجره بيش‌تر شده تا بتواند مناسب ابعاد يك خودرو SUV باشد. اين جلوپنجره در انتهاي جلويي قرار گرفته است و يك سپر داراي قابليت جذب انرژي و بال‌هاي پلاستيكي به آن متصل است تا به كمك برنامه ارزيابي خودروهاي جديد اروپايي (Euro NCAP) ايمني عابران پياده را بالا ببرد. اين هدف به ميزان ۶۰ درصد تحقق يافته است و اين رقم قابل قبولي است.

 پايه‌ريزي معماري به كار رفته در ساخت بدنه ASX مشابه ميتسوبيشي اوت لندر است كه سايز بزرگ‌تري دارد. سيستم تعليق جلو مك فرسون استرات و سيستم تعليق عقب اتصال چندگانه نيز به آن اضافه شده است.

استفاده از يك پلتفرم بزرگ‌تر براي اين خودرو مي‌تواند هزينه توليد آن را پايين بياورد، اما در عمل، ASX با اشتراك گذاشتن زير بندي‌هاي خود چيزي از دست نمي‌دهد. فاصله محوري بيش‌تر، فضاي داخلي مناسبي را فراهم مي‌كند و در اين كلاس به ASX كوتاه‌ترين پيش‌آمدگي را مي‌دهد.

برآمدگي ايجاد شده در قسمت كناري ASX، خط پنجره را بالاتر برده و به خودرو ظاهري در حال حركت مي‌بخشد، حتي وقتي‌كه پارك شده باشد.

ميتسوبيشي ادعا مي‌كند كه محل قرار گرفتن و فرم چراغ‌هاي جلو كمك مي‌كند تا طراحي الهام گرفته شده از هواپيماي جنگنده، توسط اين شركت، بهتر به معرض نمايش گذاشته شود. ما در اين‌باره مطمئن نيستيم اما نور اين چراغ‌ها كافي است. سطوح كرومي كه در اطراف جلوپنجره به كار برده شده‌اند چشم‌گيرتر از مدل‌هاي قبلي ميتسوبيشي است. البته كاپوت با دو برآمدگي طراحي شده است كه نه‌تنها باعث ايمني عابران پياده مي‌شود بلكه به راننده كمك مي‌كند تا بتواند آسان‌تر لبه‌هاي كناري خودرو را ببيند. بادشكن عقب خودرو به ASX كمك مي‌كند تا به ضريب مقاومت هوايي نسبتاً خوب ۰٫۳۲ برسد و به طراحي نه چندان مناسب عقب خودرو تعادل ببخشد. طراحي برآمده گلگيرها به آن ظاهري مناسب خودرويي بزرگ مي‌دهد. البته گلگير اين خودرو از گلگير فورد فوكوس كوتاه‌تر و باريك‌تر است.

 

 

طراحي داخلي ميتسوبيشي ASX 2015

 ايراد قابل‌توجهي در طراحي داخلي ميتسوبيشي ASX وجود ندارد اما اين طراحي برازنده ظاهر و قابليت‌هاي اين خودرو نيست.

راننده هماهنگي خوبي را ميان صندلي و فرمان احساس مي‌كند اما نبود تنظيمات مناسب براي پشت و گودي كمر براي رانندگي به مدت طولاني خسته‌كننده است. صفحه‌نمايش روشن LCD اطلاعات لازم صفحه پشت آمپر را نمايش مي‌دهد و نوشته‌هاي آن واضح و خوانا است.

طراحي داخلي نتوانسته است جذابيت ظاهري در آن ايجاد كند، اما ابزارهاي استاندارد و جذاب زيادي در آن به كار رفته است و كنترل‌هاي سيستم صوتي نماي ويژه و كاملاً مشهودي دارند. موارد زيادي وجود دارد كه نشان مي‌دهد سازنده قصد داشته است در هزينه‌ها صرفه‌جويي كند. يكي از اين موارد پلاستيك‌هاي ارزان‌قيمت دستگيره‌هاي در است.

سرنشينان عقب، فضاي جلوي پا و بالاي سر كافي دارند و انحناي پشتي صندلي آن‌ها نيز مناسب است، اما براي هر سرنشين صندلي كشويي مجزا وجود ندارد، درصورتي‌كه رقيبان اين خودرو داراي اين آپشن هستند. نسبت ۶۰ به ۴۰ تقسيم‌كننده‌هاي صندلي اين امكان را مي‌دهد كه دو فرد بزرگ‌سال به راحتي روي آن‌ها بنشيند. سه نفر نيز مي‌توانند روي آن‌ها بنشينند اما آرنج‌هايشان به هم برخورد خواهد كرد. صندوق‌عقب حجمي به‌اندازه ۱۱۹۳ ليتر دارد، يعني نسبت به نيسان قشقايي كه حجم ماكزيمم صندوق آن ۸۶ ليتر است، گنجايش بار بيش‌تري دارد. اما هنوز راه زيادي در پيش دارد تا به رقيبان هم رديف خود برسد. زيرا حجم صندوق پژو ۳۰۰۸، ۱۶۰۴ ليتر و حجم صندوق هيوندا ix۳۵، ۱۴۳۸ ليتر است. حجم متوسط براي صندلي كودك نيز ۴۴۲ ليتر است.

وضوح نماي عقب مناسب است، اما نماي جلو چندان راضي كننده نيست. آينه‌هاي بغل براي كنترل سه چهارم عقب خودرو مناسب هستند اما باز هم ديد كامل را ميسر نمي‌كند. ضخامت ستون A و تاقچه عقب خودرو نيز كمكي نمي‌كنند.

روي‌هم‌رفته ASX براي سرنشينان فضاي مناسبي را فراهم كرده است و كابين آن كاركرد بسيار خوبي دارد، اما مورد جديدي به طراحي داخلي اين مدل اضافه نشده است.

 

 

عملكرد ميتسوبيشي ASX 2015

 موتور ديزلي ۱٫۸ ليتري در اينجا ثابت مي‌كند كه ميتسوبيشي ASX پيشرفت چشم‌گيري داشته است. ASX پرسرعت‌ترين خودرو در اين كلاس نيست. ميتسوبيشي ادعا كرده بود كه اين خودرو در ۹٫۷ ثانيه به سرعت ۰ تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رسد، ولي در اندازه‌گيري ما اين رقم به ۱۰ ثانيه رسيد. اما اين رقم مي‌تواند با خودروهاي داراي موتور ديزلي ۲ ليتري اين كلاس رقابت كند.

 در عمل انعطاف دنده‌ها براي رسيدن به سرعت بيش‌تر مشكل‌ساز است ولي ASX از اين ضعف نااميد نمي‌شود. يكي از مزاياي زمان‌بندي متغير سوپاپ‌ها در موتورهاي ديزلي، كه ميتسوبيشي مدعي آن شده است، بهبود در پايين آمدن گشتاور است. اين ويژگي در حركت با دنده شش و سرعت ۸۰ تا ۱۱۳ كيلومتر بر ساعت نمود پيدا مي‌كند و در برخي از بهترين موتورهاي اين كلاس، زمان رسيدن به اين سرعت را ۰٫۹ ثانيه كاهش مي‌دهد. ازجمله موتورهايي كه زودتر به تعويض دنده نياز پيدا مي‌كنند.

اين ويژگي در خودروهايي كه حتي در دور موتورهاي پايين نيز به ميزان فشار بر روي پدال گاز خوب پاسخ مي‌دهند نيز عمل مي‌كند. اين موتور هنوز انتقال قدرت غيرخطي دارد كه از ويژگي‌هاي اكثر موتورهاي توربو ديزل با ظرفيت پايين است. اما اين لذت‌بخش است كه با كاهش دفعات رفتن به دنده سنگين‌تر، حتي كم‌تر از آن مقداري كه در موتورهاي توربوديزل ديگر نياز است، پيشرفتي سريع داشته باشيم.

هنگام رانندگي در جاده‌هاي شهري، پايين آمدن گشتاور امكان افزايش سرعت آسان در دنده‌هاي بالا را نيز فراهم مي‌كند. اين يكي از معدود مواردي است كه وقتي كابين خالي است اتفاق مي‌افتد. در اين حالت صداي توربو شارژر و صداي بم موتور ديزلي بيش‌ازحد معمول بالا مي‌رود. ميتسوبيشي موتوري قابل استفاده و مسلماً تغييريافته تعبيه كرده است كه بي‌ترديد يكي از ويژگي‌هاي فوق‌العاده ASX است. اما باوجود اين اصلاحات انجام شده، كاملاً مشخص است كه موتور اين خودرو هنوز هم به پاي موتور رقيبان هم رديفش نمي‌رسد، حتي اگر صداي موتور به خاطر بار كم كاهش پيدا كند.

 سيستم متوقف كردن خودرو خوب عمل مي‌كند و پدال ترمز درست تنظيم شده است و حتي در سرعت‌هاي بالا نيز عملكرد صحيح و كافي دارد.

اضافه شدن سيستم چهار چرخ متحرك تأثير كمي در كاهش عملكرد موتور ديزلي دارد.

آسان بودن افزايش سرعت در موتور ۱٫۶ ليتري خوشايند است، اما عملكرد موتور به ندرت خيره‌كننده به نظر مي‌رسد.

 

 

سواري و هندلينگ

 اگر ميتسوبيشي ASX را در حالتي كه عجله نداريد و با سرعت استاندارد برانيد، مسيري قابل پيش‌بيني و مطمئن را طي خواهيد كرد و اين همان چيزي است كه از يك خودروي خانواده مانند SUV انتظار داريد. خودروي ديفرانسيل جلو توانايي زيادي دارد و هنگام عبور از پيچ‌ها سرعت خوبي به خودرو مي‌بخشد، درحالي‌كه سيستم تعليق تا قبل از پايدار شدن باعث تكان خوردن شديد خودرو مي‌شود.

 ASX هندلينگ خوبي دارد. در جاده‌هاي خشك، هنگام عبور از پيچ‌هاي تند، توانايي خوبي از خود نشان مي‌دهد و اين امكان را مي‌دهد كه فرمان در پيچ‌هاي نيمه تند تعادل خود را حفظ كرده و با ثبات و اطمينان تغيير جهت دهد. ASX حتي بدون سيستم كنترل پايداري الكترونيك نيز تعادل خود را حفظ مي‌كند و روي جاده خوب مي‌خوابد. اين نكته مثبتي است اما باعث مي‌شود كه هنگام عبور از پيچ‌هاي ملايم، در يك چشم به هم زدن چرخ‌ها از جاده خارج شوند.

ASX در جاده‌هاي باراني، فرمان‌پذيري كمي دارد و البته بايد هم اين‌طور باشد. سيستم كنترل پايداري الكترونيك در اينجا خوب عمل مي‌كند و هر كجا كه لازم باشد سرعت را كاهش مي‌دهد. اين عمل بدون نياز به ترمز گرفتن شديد و ناگهاني صورت مي‌گيرد و اين ويژگي معمول خودروهاي چهار چرخ متحرك است. زماني‌كه ASX به سمت فرمان‌پذيري كم پيش برود، اين سيستم سر ماشين را به مسير مستقيم هدايت مي‌كند. اما اين عمل به شكلي نامحسوس صورت مي‌گيرد و باعث مي‌شود كم شدن فرمان‌پذيري ايمني خودرو را پايين نياورد.

سواري ASX در جاده‌هاي انگلستان بسيار خوب است و اين خودرو بدون داشتن بدنه‌اي پايدار، روي جاده‌هاي وحشت‌انگيز نيز خوب مي‌خوابد. تنها موردي كه در هندلينگ اين خودرو بسيار آزاردهنده است، حركت ناگهاني فرمان در بعضي از مواقع است. از طرفي ديگر، برخي از ضربات سيستم تعليق احساس شده و هنگام عبور از جاده‌هاي ناهموار صداي گوش‌خراشي ايجاد مي‌كند و باعث تكان خوردن سر سرنشينان مي‌شود. اما به طور كلي ASX خودروي راحتي است.

فرمان اين خودرو دقيق است اما مي‌تواند بيش‌ازاندازه سبك و نرم به نظر برسد. اين مورد هنگام رانندگي در مناطق شهري مشكلي ايجاد نمي‌كند، اما هنگام مانور دادن با سرعت بالا چندان خوشايند نيست. همه اين موارد تجربه سواري دور از انتظار اما كاملاً موردپسند را براي ما به ارمغان مي‌آورد. تجربه سواري با ASX به‌اندازه خودروهاي كوچك SUV روان و رضايت‌بخش نيست، اما آرام، ايمن و خوشايند است.

 

مصرف سوخت و صرف هزينه

اين همان قسمتي است كه مردم را براي خريد ميتسوبيشي ASX وسوسه مي‌كند. در تيپ ۳ اين خودرو كه موتور ديزلي دارد و كم‌تر در دسترس است، قطعات استاندارد زيادي به كار رفته است. از جمله: صندلي‌هاي مجهز به گرم‌كن، كروز كنترل، بلوتوث، كنترل‌هاي سيستم صوتي روي فرمان، چراغ‌هاي خودكار و برف‌پاك‌كن. خودروهاي بزرگ بايد لاستيك زاپاس داشته باشند، اما اين خودرو تنها يك كيت تعمير دارد.

گذشته از تجهيزات، اين مدل يكي از ارزان‌ترين، اقتصادي‌ترين و قدرتمندترين مدل‌هاي ميتسوبيشي در ميان هم رديفانش است. هيوندا ix۳۵ كمي برتري ASX را زير سؤال مي‌برد، اما اين مدل نيز مانند ASX مجهز است. البته طبق بررسي‌هاي ما مشخص شد موتور ديزلي هيوندا ix۳۵ كه مشابه ASX است از نظر اقتصادي به پاي ASX نمي‌رسد. ميتسوبيشي ASX گاز CO۲ كمي آزاد مي‌كند (۱۴۵ گرم بر كيلومتر)، بنابراين اين به نفع رانندگان اين خودرو است و ميزان عوارض سالانه جاده‌اي نيز به وضع اقتصادي خانواده‌ها لطمه زيادي نمي‌زند.

تنها بار مالي كه ASX به دوش رانندگان مي‌گذارد اين است كه موتور ديزلي بايد هر ۱۴۴۸۴ كيلومتر و يك‌بار درسال سرويس شود و هزينه هر سرويس ۱۷۶ پوند است. پرداخت اين هزينه بالا براي رانندگان آزاردهنده است، زيرا اكثر خودروها هر ۱۹۳۱۲ كيلومتر يا بيش‌تر سرويس مي‌شوند. استهلاك خودروهاي ديزلي متوسط است، گروه‌هاي بيمه آن از خودروهاي هم‌رديفش كم‌تر است و مصرف سوخت آن نيازمند مديريت دقيق است و به طور ميانگين بايد هر ۸۰ كيلومتر بر ساعت توسط كمپاني ارزيابي شود. اين ميزان كيلومتر كمي كم‌تر از ميزاني است كه ميتسوبيشي ادعا كرده بود. اين درحالي است كه طي ارزيابي‌هاي انجام شده مشخص شد خودروهاي ديگر اين كلاس از نظر اقتصادي به صرفه‌تر بوده‌اند. بديهي است كه زمان‌بندي متغير سوپاپ‌ها يك ضرورت است و در آينده به يك ويژگي عادي تبديل مي‌شود.

اگرچه موتور ديزلي ASX استهلاك خودرو را بيش‌تر مي‌كند و از نظر اقتصادي به صرفه نيست، براي رانندگاني كه زياد از خودرو خود استفاده نمي‌كنند و با وجود بودجه كم مصمم به خريد ASX هستند كاملاً مناسب است.

 

نظرات

رانندگي با ميتسوبيشي ASX صرفاً مشخص نمي‌كند كه چرا اين خودرو شايستگي نظرات مثبت ما را دارند. اين خودرو تقريباً از هر نظر بي‌نقص است، اما خوب بررسي كنيد كه چرا قصد خريد اين خودرو را داريد و چرا از ميان خودروهاي مناسب ديگر هم‌رديف آن ASX را انتخاب مي‌كنيد.

SX كامل‌ترين خودرو خانواده نيست زيرا طراحي داخلي آن بي‌روح است، صداي موتور آن بيش‌ازاندازه زياد است و پر زرق و برق نيست. اما از طرفي مناسب و ايمن است و رانندگي با آن نيز آسان است. تجهيزات آن نيز كامل و مقرون‌به‌صرفه است. راحتي اين خودرو براي جاده‌هاي انگلستان بسيار خوب است. فضاي داخل كابين آن نيز مناسب است، اگرچه گنجايش صندوق‌عقب آن كم‌تر از ميانگين است. تمام اين موارد در مورد كيفيت فضاي داخلي نيز صدق مي‌كند و حفظ طراحي در هر دو مورد صورت نگرفته است.

ممكن است از فروشنده خود كمي بيش‌ازحد انتظار داشته باشيد. اين بدين معنا نيست كه بايد نگران اعتبار ميتسوبيشي باشيد. اين خودروها آخرين مدل‌هاي ارائه شده‌اند. اما موتور ديزلي بايد هر ۱۴۴۸۴ كيلومتر سرويس شود، درحالي‌كه خودروهاي هم‌رديف آن پس از گذشت مدت زمان بيش‌تري به سرويس نياز پيدا مي‌كنند.

در هر حال مهندسي موفق ASX شايسته تحسين است. شايد موتور آن پر سروصدا باشد اما داشتن چنين موتوري نيازمند عملكرد در دنياي واقعي است. اين عملكرد به حدود ۸۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رسد كه در بررسي‌هاي ما بالاتر از مقداري است كه از يك خودرو در اين كلاس مي‌توان انتظار داشت، به ويژه به اين دليل كه هزينه اقتصادي و ماليات كمي دارد.

اگر ميتسوبيشي خودرويي فوق‌العاده باشد و البته اين‌گونه نيز است، ASX هم خودرويي برجسته است، اما تمام اين‌ها زود فراموش مي‌شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.